Panamá deel 1 (zondag + maandag) - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van crissy - WaarBenJij.nu Panamá deel 1 (zondag + maandag) - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van crissy - WaarBenJij.nu

Panamá deel 1 (zondag + maandag)

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2013 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo allemaal!

Hier het eerste reisverslag! Voordat ik naar Guatemala zou gaan, zou ik een 10-daagse tussenstop in Panama maken. Mijn vriendinnetje Svetlana zou uit de US overvliegen voor die dagen.. dus hier een korte samenvatting van Panama!

Mijn vertrek uit Nederland verliep wat chaotisch.. Ik had tot de donderdag voor vertrek gewerkt en moest vrijdag alles inpakken (inclusief mijn huis, wat ik heb onderverhuurd). Vrijdagavond was er een superleuk afscheidsfeest! Eerst met collega's (die mij een prachtige kussensloop hebben gegeven met feestfoto's erop) en daarna met vrienden.. Een rustig borreltje is het niet geworden! De 36 flessen wijn zijn nog net niet opgegaan, maar we zijn een heel eind gekomen. Het was echt heel erg leuk! Zaterdag moest ik brak alles opruimen en de rest van het huis inpakken.. dat was wat minder, maar s' avonds een heel romantisch afscheid met Arnout (lekkere sushi thuis gegeten). Zondag met mijn vader en Arnout naar het vliegveld (hebben die elkaar ook gelijk gezien ;)).

Zondag
De vlucht begon goed: een ruziënd stel met een huilende baby voor mij en naast mij een stinkende vent..haha.. Maar heerlijk filmpjes gekeken!!! In Panama werd ik afgehaald door Frederico, de taxichauffeur, die mij naar het hostal in entre dos aguas bracht. Super leuk hostal! Lekker terrasje buiten.. aardige spaanse eigenaar! En geen allergie, ook heel fijn! Ik voelde me al gelijk thuis. De wijk heet El cangrejo en dat is de veiligste wijk om te zitten. S avonds ging ik naar de restaurantjes die daar in de straat zitten en eindigde in een cafe dat eigen bier brouwt (La Rana Dorada). Alleen avondeten eten is toch niet het leukste.. maar.. een groep expats/toeristen vroegen mij er al snel bij! Die avond gelijk met hen uiteten geweest (Tantalo)..tweede keer dus ;) en naar casco viejo (de oude stad). Het was heel gezellig en ik ging om 1u naar bed (7u Nederlandse tijd). Dus ik was gelijk aangepast aan het Panamese ritme..haha..

Panama cuidad (city) is eigenlijk een hele moderne stad, met veel skyscrapers, zoals de Donald Trump tower. Het oude centrum staat vol prachtige koloniale huizen. Gedeeltelijk worden die opgeknapt, maar vaak zijn ze helemaal vervallen en wonen en arme families in (als kraker, dus zonder voorzieningen). Ook zijn er een paar hele arme wijken (el corrillo) waar je beter niet alleen kunt komen. De tegenstelling tussen heel rijk en heel arm is groot. Maar in het algemeen is het een rijk midden-amerikaans land. Er wonen ook veel expats. Mijn eerste indruk was gelijk dat ik er wel zou willen wonen!!!!!

Maandag
De dag (maandag) erna flink uitgeslapen en op het terras heerlijk ontbeten! Een van de expats, Tim, woont in een skyscaper met zwembad (infinity pool met uitzicht op de zee) en daar ben ik in de middag naartoe gegaan. 2 vrienden van hem (fotografen) die waren daar met vakantie, dus zijn we samen opgetrokken. Aan het einde van de middag zijn we de oude stad ingegaan en hebben we ceviche gegeten (rauwe vis). Erg lekker! 3,5 dollar voor kreeft! Maar goed, of dat achteraf gezien zo slim was voor mn maag..... Daarna hebben we foto's gemaakt in het armere gedeelte. Dat was heel interessant om met de mensen te praten (ze waren allemaal heel aardig). Maar je moet wel opletten dat je niet wordt beroofd. Gelukkig liep de politie met ons mee! De heren fotografen hebben prachtige foto's gemaakt. Daarna hebben we echte Panama hats gekocht (dat duurde wel een uur voordat de heren hadden besloten..haha). Handgeweven. En toen een heerlijke Panamese rum (Abuelito 12 jaar)..mjammie! Wel hadden wel pech: het was een nationale "feestdag" waarop het onafhankelijk worden van het Panama kanaal werd "gevierd". Omdat er studenten bij die opstand zijn omgekomen, wordt er geen alcohol gedronken. De feestdag was eerst woensdag, maar werd last minute verzet naar maandag. Dat betekent dat er zondagavond na 12, maandag, dinsdag na 12, en woensdag GEEN ALCOHOL GESCHONKEN WERD OF VERKOCHT! mooie feestdag ;)
We hebben Libanees gegeten en sisja gerookt (dat mag wel) en toen maar braaf naar huis om 12u...

Zo, dit is een uitgebreid verslag geworden.. nu de rest van de dagen nog ;) Ik ga nu eerst maar even een vulkaan beklimmen! to be continued..
xx
Crissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 13421

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Guatemala - Antigua

08 September 2009 - 12 Oktober 2009

Down under!

01 September 2006 - 01 Juli 2006

Oxford

22 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: