Panama deel 2 (di t/m zo) - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van crissy - WaarBenJij.nu Panama deel 2 (di t/m zo) - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van crissy - WaarBenJij.nu

Panama deel 2 (di t/m zo)

16 Januari 2013 | Guatemala, Guatemala-stad

Hello!

Daar ben ik weer! :)
Leuk jullie enthousiaste reacties.. We gaan verder..

Dag 3 (dinsdag)
Dinsdag begon weer heerlijk met een ontbijt en daarna naar de infinity pool! Lekker chillen (en ietswat verbrand ;)). In de middag weer naar de vismarkt voor ceviche. Svet kwam die dag aan en we zijn naar de amador causeway gegaan (3 eilandjes die met panama stad zijn verbonden door een door de amerikanen aangelegde weg). Was weer heel rustig in verband met 'el duele' (de 'feestdag'). Daar gegeten met uitzicht op de skyline van Panama. Daarna hebben we nog gedronken bij calle uruguay (waar veel uitgaanstentjes zitten), mr natuurlijk braaf naar huis om 12u!

Woensdag
Woensdag hebben we injecties voor de gele koorts gehaald (die bleken helaas niet nodig voor de San Blas eilanden, maar goed wij hadden ze wel! :)). Daarna naar panama kanaal. Leuk om te zien toen er n grote boot doorheen ging (maar we moesten er wel n uur op wachten..). Op de terugweg naar Cerron Ancon, een heuvel die over de stad uitkijkt. En daarna weer naar casco viejo. Beetje rondlopen. Tom, een van de fotografen, was er in zn eentje op uitgetrokken naar El Corrillo (de sloppen van Panama zeg maar) en bijna beroofd door n stel tieners. Maar hij is een snelle renner. Daarna wilden we weer n biertje gaan drinken in onze favo bar (dat is: een van de leegstaanden huizen in casco viejo waar n mannetje en zn vrouw biertjes voor 1 dollar verkopen!)..maar helaas: er werd weer geen alcohol verkocht! Dus zijn we naar t zwembad gegaan (vervelend ;)). Daarna gingen de heren terug naar de States (waarvoor ze nog eerst 20u in de bus moesten naar costa rica en ze ook nog een stopover hadden van 10u..haha). Ik werd die avond voor t eerst ziek..ik had het heel koud en zat te bibberen. Ben vroeg naar bed gegaan want de dag daarna moesten we heeeeeeel vroeg op...

Donderdag + vrijdag (San Blas)
We moesten om 5u op om te vertrekken naar San Blas. Ik was nog niet optimaal, mr t ging wel. SB is een eilandengroep (365 eilanden), waar inheemse bevolking woont, de kuna yala. Prachtige, piepkleine eilandjes met alleen palmbomen erop! Zo mooi! Het duurde even voordat we er waren (met 4wheeldrive en toen nog een stuk met de boot en dat was heel ruig!). Op t eiland aangekomen ben ik op n luchtbed in de schaduw gaan uitrusten..heerlijk! Het was wel wat primitief (geen douche, geen echte wc en de ruimte waar werd gekookt leek verdacht veel op de vuilnisbak..). Maar goed, daar ging het juist een beetje om. Het eiland heette Diablo en was net wat verder weg, waardoor we echt met ong 12 mensen op t eiland waren (+ de kuna yala familie). Helaas vond Svet het niet echt n succes (die moest sowieso al erg wennen aan reizen in Panama, en dit had ze niet verwacht), dus zijn we eerder teruggegaan (vrijdag).

Vrijdag was er wel nog een festival van de kuna yala, waarmee ze vieren dat de meisjes oud genoeg zijn om hun naam te krijgen. De dorpsoudsten blijven 5 dagen op en drinken speciale alcohol (nu wel! Wat n feest! ;)). Dit was overigens op een ander, iets groter eiland. Daar woonde ook een Oostenrijkste jongen van 23 die met een kuna meisje was getrouwd. De kunas waren hele aardige mensen en zijn pas sinds 5 jaar gewend aan toeristen. Het is dus niet echt 'toeristisch' als je er bent: zij leven daar gewoon en jij loopt er toevallig doorheen. Heel bijzonder. Oja, en omdat ze min of meer onafhankelijk zijn (eigen parlement, betalen geen belasting aan panama) gaat al t geld van t toerisme naar henzelf! Omdat de eilandjes steeds kleiner worden (je ziet de palmbomen in de zee liggen), moet je hier echt snel heen gaan! Over 50 jr is t er misschien niet meer! Helaas hebben we niet gesnorkeld! (Er lag bij ons eiland een boot onder water en er was ook koraal). In de middag zijn we teruggegaan naar Panama C (de kunas vonden het allemaal prima, echt super aardig). S avonds sushi gegeten in t Radisson (om even luxe te doen, naar zoiets primitiefs). Daarna naar een jazztent waar een salsaband speelde (daar waren wat mensen die we op t eiland hadden ontmoet). Heel cool! Dus ik heb lekker gedanst!

Zaterdag
Deze dag was eigenlijk niet gepland (we zouden in SB zijn) en veel van PC hadden we al gezien. Dus we hebben uitgeslapen. Geskyped :) Naar een klein museum/reservaatje geweest, een klein stukje eiland met natuur waar luiaards waren,leguanen en heel veel vogels. Dit was op amador causeway. Maar helaas kreeg ik weer koude rillingen, dus ben ik al om 19u naar bed gegaan :( (en Svet ging werken). Want de dag erna vroeg op...

Zondag
Weer ziek dus en om 6u op om naar Soberania National Park te gaan. Een NP dat aan panama kanaal zit en de grootste diversiteit aan dieren/vogels/vlinders heeft. We hadden een gids.. Nou ja, dat bleek dus frederico te zijn, de taxichauffeur..haha.. Maar hij wist er veel van! We zagen toucans, apen (howler monkeys), luiaards, veel vlinders, dragonflies, een wild zwijn. De miereneter en de jaguar helaas niet!
Na 6u lopen was ik kapot (nog steeds ziek), dus toen we in het hostal kwamen ben ik ff gaan liggen. Toen geluncht hier om de hoek en je raad het al: nog even naar het zwembad. Toen was het 19u en moest oma naar bed. Gelukkig moest Svet nog werken dus dat konden we combineren :)...

Nou dit was het wel weer ff hoor!
Een hele dikke knuffel,
Crissy

• 16 Januari 2013 - 09:37

Suus:

He Crissy!

Wat een ervaring weer! Maar balen dat je je ziek voelde. Maar geloof dat je toch nog wel heb kunnen genieten van alles. Toch? En je hebt al mensen ontmoet daar, super leuk! En lekker weer! Ik vind sneeuw mooi, maar ben stiekem toch wel jaloers hihi. Je zult zo wel weer lekker bruin zijn hehe.
    Hoe was de afscheid met A?
    Nou, ik blijf gezellig verder lezen!
    xxx